Driftsoptimering, Supply Chain og indkøb

Skal vi finde besparelser med direkte effekt på bundlinjen?

Vil I gerne præstere et større overskud – uden at hverken ledelse eller medarbejdere skal arbejde mere?

Sikkert. Det kan I højst sandsynligt komme til. For de allerfleste virksomheder har en række cost-drivers, der sagtens kan optimeres.

Nogle bestemte poster går tit igen, når vi optimerer:

  • Indkøb: I kan formentligt opnå nogle store besparelser ved at lægge jeres indkøbsstrategi om, så I konstant kan spille imellem leverandør ‘boblere’ og ‘kerne’ leverandører. Også via et strategisk leverandørsamarbejde kan der typisk hentes besparelser på enhedspriser, kvalitet samt leverance til tiden.
  • Produktivitet: Via en forbedret daglig planlægning af produktion og lagerdrift, og ikke mindst måling heraf, vil vi ofte kunne identificere quick-wins (dvs lille indsats med stor effekt) for Jer.
  • Produktionsomkostninger: Med implementering af en basis/taktisk S&OP proces (Sales&Operations Planning), sikres rettidig omhu ift medarbejdertilpasninger i produktion og på lager. Derved opnår vi et konstant balanceret omkostnings- og omsætningsniveau.
  • Likviditet: Som regel kan I også styrke jeres likviditet radikalt ved at genforhandle betalingsbetingelser og leveringstider med leverandører. Posten lagerværdi indeholder typisk også et markant stort optimeringspotentiale til forbedring af likviditeten.
  • Administrative omkostninger: Digitalisering og Automatisering af processer kan bidrage til at sikre skalerbarhed, altså at I kan vækste uden at øge Jeres faste omkostningsbase.

360⁰ forløb

Når vi driftsoptimerer for virksomheder, arbejder vi efter denne model:

$
"

1. Assesment:

Her undersøger vi cost-drivers, evaluerer KPI & processer & værktøjer samt taler med de ansvarlige på området, så vi både kender fakta og baggrunden bag.

 

2. Katalog:

På baggrund af vores samlede analyse leverer vi et katalog med fokuspunkter, som vi i fællesskab kategoriserer alt efter, hvor stor en besparelse og/eller serviceforbedring, de kan give.

 

3. Eksekvering:

Når vi skal eksekvere, arbejder vi efter vores gennemtestede skabeloner, hvor vi beskriver

  • de konkrete mål og delmål på P&L samt påkrævede handlinger
  • hvem, der er ansvarlig
  • hvornår deadline er

 

4. Opfølgning:

Når vi har arbejdet med eksekveringen i nogle uger, holder vi et opfølgningsmøde. Her vurderer vi, om alt går efter planen, eller om vi skal justere nogle af målene. Måske kan vi hæve barren ?

 

Hvis I er pressede

Hvis I er presset på tiden eller mangler nogle af de rette kompetencer, kan vi løse nogle af opgaverne for jer. Enten som interim leder eller projektleder.

Dokumentation for besparelser

Ofte er vi mere ambitiøse end vores kunder. For vi ved, at vores metoder virker.

I én virksomhed sparede vi 4% på et trecifret millionindkøb flere år i træk. I en anden virksomhed løftede vi leveringsevnen fra 84% til +97% på under et år.

I 2017 blev Birgit Bæk Thomsen rated blandt top15 Supply Chain Executives i DK af CBS.

Så mon ikke det vil være en god forretning for Jer at drikke en uforpligtende kop kaffe med mig? Her vil jeg høre mere om jer, og du kan spørge yderligere ind til, hvordan jeg kan optimere din virksomhed. Efter mødet kan du vurdere, om jeg vil være den rette til at finde dine besparelser.

Ring gerne til mig på 29 38 30 23, eller send en mail, så finder vi et tidspunkt, der passer os begge, at jeg kigger forbi.

KONTAKT MIG

Lad os tage en indledende snak omkring jeres nuværende situation, så vender jeg tilbage med oplæg og konkret vurdering af opgaven.

10 + 12 =